2020. március 17., kedd

Távoktatás: Gúla/hasáb metszése síklappal

Felhasznált korábbi ismeretek:
  • Sík és egyenes döféspontjának szerkesztése. Az elemek speciális helyzetének felismerése segíti, és gyorsítja a szerkesztést.
  • Síkok metszésvonala. Két közös pont által megadva, speciális helyzetekben is.
  • Transzformáció: sík vetítősíkká transzformálása.
A feladatok azért tűnnek nehezebbnek, mert egy ábrában több egyenes és több sík szerepel, és el kell igazodnunk közöttük. Most az eddigieknél is jobban kell használnunk a képzelőerőnket.
  • Diasor  11-16. diája.
  • Munkafüzet következő oldalai kellenek: 32., 34. (alsó ábra), 35., 36.
Instrukciók:
  • A 32. oldal felső feladatához a diasor 11. diáján lévőket kell felhasználni. Itt egyszerűbb dolgunk van, a sík vetítőhelyzetben van, és a 2. képen lehet látni, hogy hol metszik a gúla oldalélei. Ezek közül vannak "virtuálisak" is, azaz olyanok, melyek nem jönnek a valóságban létre csak akkor, ha kellően nagy lenne a síklap. De ezeket a pontokat is szerkesztjük. Most pl. három ilyen virtuális pontunk volt.
    De mit jelent ez?
    A pontos segítségével egy elméleti vágásvonal rajzolható fel a sík által definiált módon. Ebből csak azok a részek keletkeznek, amelyek a háromszöglap belsejében vannak. Figyeljék a kezek által le nem takart részeket! Ugyanaz a gondolat, mint amikor két síkot metszettünk, csak most a négy gúlalap és az adott síklap vesz részt a játékban!
  • A 32. oldal alsó feladatához a diasor 13-16. diáin lévőket kell felhasználni. Szétszedtem lépésekre. Ezzel kapcsolatosan csak két dolgot jegyeznék meg:
  • A 34. oldal alsó ábrájához egy vázlatot mutatok. A sík a 2.képen egy vonalként látszik, így a gúla éleivel alkotott közös pontok rendezővel vetíthetők az 1. képre. Csak a C pont van a háromszöglap belsejében, a többiek kívül, de a metszet megrajzolásához mindegyikre szükség van! Az ABCD metszenek csak az a része keletkezik, amelyik a háromszög területére esik. Ezzel tulajdonképpen megszerkesztjük az XY és XZ  szakaszok gúlával közös pontjait is.
    A láthatóságnál új elvet használunk a feladat kiírása szerint: a gúla felül lévő négyzet lapját eltávolítjuk, és ezzel belelátunk a gúla belsejébe, mint egy tölcsérbe.
  • A 35. oldal feladatához ebben a pdf-ben van útmutató.
  • A 36. oldal feladatához csak egy táblaképet mutatok. Az előző leírás erre a feladatra is alkalmazható.



3 megjegyzés:

  1. Elnézést kérek Tanárnő! Sajnos elnéztem a dátumot, és ma vettem észre, hogy 23.-a van már, nem 22.-e. Tudom, hogy a fájlok a megadott határidőn túli feltöltése hiányzásnak számít, de ettől függetlenül feltöltöttem azokat a dropbox-ba ellenőrzésre.
    Mégegyszer elnézést kérek!

    VálaszTörlés
  2. Elnézést kérek Tanárnő! Sajnos elnéztem a dátumot, és ma vettem észre, hogy 23.-a van már, nem 22.-e. Tudom, hogy a fájlok a megadott határidőn túli feltöltése hiányzásnak számít, de ettől függetlenül feltöltöttem azokat a dropbox-ba ellenőrzésre.
    Mégegyszer elnézést kérek! És az üzenet duplán küldése miatt is.
    Huszka Bettina Kitti

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, láttam,hogy beérkezett. Nem gond,én is állandóan keverem, hogy milyen nap van. Minden megszokott napirend törlődött.
      Ma az IK-s hallgatókkal távoktattam, de mindenki feltöltését megnézem, és visszajelzek mindenkinek.

      Törlés