Például, ha egy kockát a K1 képsíkra állítunk úgy, hogy legyenek a K2 képsíkkal párhuzamos lapjai, amely egy eléggé speciális helyzet. A vetületek könnyen szerkeszthetők, a test fő méretei leolvashatók, de a kapott ábra egyáltalán nem szemléletes:
1. ábra |
Közben
ismerjük a kockát, szeretnénk megmutatni annak formáját is,
körülrajzolhatóvá tenni lapokat, jelölni a takart éleket:. Ekkor nem
kell elnevezni a csúcsokat, mert a kép szemléletes, de az 1. ábrán az
egyértelműséghez szükség lenne a nyolc csúcs képeinek betűzésére. (Lásd a
gyakorlatra szánt kérdést!)
2. ábra |
Hogyan lehetne kapcsolatot keresni a két ábra között? Eljuthatunk-e a vetületekből a szemléletes kép felé?
A válasz igen, ha az eddigi képsíkrendszerünket lecseréljük egy másikra, amelyhez viszonyítva a a kocka nincs speciális helyzetben.
Ezen a héten ezzel a technikával fogunk megismerkedni, amikor először csak az egyik képsíkot, később pedig a másikat is elhagyjuk, de közben bevezetünk helyettük újakat.
A módszer neve: a képsíkrendszer transzformációja, melyet nagyon röviden képsíktranszformációnak nevezünk. Ábrázoló geometriai eszközökkel azt valósítjuk meg, hogy ha a minden napi életünkben nem látunk bizonyos részleteket rendesen, akkor a nézőpontunkat változtatjuk meg, körüljárjuk és több oldalról is megnézzük a testet.
Több feladat megoldása egyszerűsödik, ha az alakzatok egy újabb nézetét is ismerjük, ez lehet metszéssel kapcsolatos feladat, vagy akár méretek leolvasásával kapcsolatos feladat.
Előadás | Gyakorlat | Munkafüzet | Házi feladat |
---|---|---|---|
Diasor | Munkafüzet 23-25. o. | 19-25. oldal | linkje |
A válasz igen, ha az eddigi képsíkrendszerünket lecseréljük egy másikra, amelyhez viszonyítva a a kocka nincs speciális helyzetben.
Ezen a héten ezzel a technikával fogunk megismerkedni, amikor először csak az egyik képsíkot, később pedig a másikat is elhagyjuk, de közben bevezetünk helyettük újakat.
A módszer neve: a képsíkrendszer transzformációja, melyet nagyon röviden képsíktranszformációnak nevezünk. Ábrázoló geometriai eszközökkel azt valósítjuk meg, hogy ha a minden napi életünkben nem látunk bizonyos részleteket rendesen, akkor a nézőpontunkat változtatjuk meg, körüljárjuk és több oldalról is megnézzük a testet.
Több feladat megoldása egyszerűsödik, ha az alakzatok egy újabb nézetét is ismerjük, ez lehet metszéssel kapcsolatos feladat, vagy akár méretek leolvasásával kapcsolatos feladat.
A gyakorlat anyaga
- Gondolkodjunk el azon, hogy milyen testeknek lehet a vetülete szemből nézve is, és felülről nézve is négyzet? Milyen oldalnézetek lehetségesek? (Lásd a blogbejegyzés 1. ábrája.)
- Táblaképek (mindkét ábra annyiban tér el a kiadott feladattól, hogy az V. képen a táblaképeken nem lehet rálátni a 2376-os lejtős lapra.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése