Az ábrázolási rendszerünk meghatározza, hogy egy tárgyat, alakzatot
honnan nézhetünk. A Monge-féle kétképsíkos eljárásban mindig a képsíkra
merőleges irányból készült vetületekkel találkozunk. Felmerülhet a
kérdés: Jó ez minden esetben?
A válasz természetesen nem. Előfordulhat, hogy a könnyen szerkeszthető
nézet helyett inkább a szemléletes mellett döntenénk. De hogyan
juthatunk el az egyik képből a másikba? Ez az út a képsíkrendszer
transzformációja: amely röviden fogalmazva újabb vetület(ek)
szerkesztését jelenti az előző kép(ek) felhasználásával.
Letölthető anyagok:
- Diasor pdf-ben + kiegészítő diasor pdf-ben
- Munkafüzet2024 15-21. oldala
- A munkafüzet 18. oldal feladatának megoldása + 19. oldal feladatának megoldása
- Feladatok gyakorlásra
- Háromszöglap magasságpontja transzformációval: Megoldás videó formátumban
- Két síklap szöge transzformációval: Megoldás videó formátumban
Amikor azt tapasztaljuk, hogy egyik megadott képen sem látszik
szemléletesen az ábrázolt alakzat, akkor újabb irányból kellene
vetületet szerkeszteni róla. Ezen a héten éppen ennek a
szerkesztésnek a lépéseit fogjuk megtanulni.
Ezt a szerkesztést kiváltja a modellező programok az a funkciója,
mellyel a modell szabadon forgatható, pontosabban a nézőpont
folyamatosan változtatható lesz.
Egy ide kapcsolódó példa két sík szögének meghatározása, melyhez transzformációt fogunk használni. Megfelelő irányból a keresett szög a transzformáció végén leolvasható:
A kocka után ez a csonkolt kocka lesz a feladat főszereplője:
Táblaképek: A gyakorlaton a szerkesztés folyamatát is sikerült megörökíteni (2019):
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése