Az ábrázolási rendszerünk meghatározza, hogy egy tárgyat, alakzatot
honnan nézhetünk. A Monge-féle kétképsíkos eljárásban mindig a képsíkra
merőleges irányból készült vetületekkel találkozunk. Felmerülhet a
kérdés: Jó ez minden esetben?
A válasz természetesen nem. Előfordulhat, hogy a könnyen szerkeszthető
nézet helyett inkább a szemléletes mellett döntenénk. De hogyan
juthatunk el az egyik képből a másikba? Ez az út a képsíkrendszer
transzformációja: amely röviden fogalmazva újabb vetület(ek)
szerkesztését jelenti az előző kép(ek) felhasználásával.
Amikor azt tapasztaljuk, hogy egyik megadott képen sem látszik
szemléletesen az ábrázolt alakzat, akkor újabb irányból kellene
vetületet szerkeszteni róla. Ebben a témakörben éppen ennek a
szerkesztésnek a lépéseit fogjuk megtanulni.
Ezt a szerkesztést kiváltja a modellező programok az a funkciója,
mellyel a modell szabadon forgatható, pontosabban a nézőpont
folyamatosan változtatható lesz.
Egy ide kapcsolódó példa két sík szögének meghatározása, melyhez transzformációt fogunk használni. Megfelelő irányból a keresett szög a transzformáció végén leolvasható:
A kocka után ez a csonkolt kocka lesz a feladat főszereplője:
A bejegyzés végén található a megoldás néhány lépése egy korábbi tanévben készített fotókkal szemléltetve.
Letölthető anyagok:
- Diasor pdf-ben
- munkafüzet 17-23. oldala
- Kiegészítő diasor pdf-ben (munkafüzet 19. és 22. oldalán szereplő feladatok)
- Háromszöglap magasságpontja transzformációval: Megoldás videó formátumban
- Két síklap szöge transzformációval: Megoldás videó formátumban
Segédanyagok, feladatok:
- Gondolkodjunk el azon, hogy milyen testeknek lehet a vetülete szemből nézve is, és felülről nézve is négyzet? Milyen oldalnézetek lehetségesek?
- Feladatok gyakorlásra
- Táblaképek 2017-ből Ebből egy ízelítő a végső állapotról:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése